Blogpost schrijven lees eerst deze 7 tips

Blogpost schrijven? tips om slim te bloggen

een Blogpost schrijven is een zeer effectieve manier om organisch verkeer te trekken uit Google, maar zonder structuur en doorzettingsvermogen heb je slechte een kleine kans van slagen.
De tips in dit artikel kun je zien als handvatten om succesvol(ler) te bloggen en om organisch meer verkeer uit Google te trekken.

In het eerste deel geef ik je tips om makkelijker en gestructureerd te schrijven . Het tweede deel richt zich op (zoekmachine optimalisatie) en relevantie. 

Beginnen met schrijven

Hoe schrijf je een goed artikel, en waar moet je beginnen? Het schrijven van artikelen hoeft niet moeilijk te zijn, als je eenmaal een goede houvast hebt. In dit artikel geef ik je enkele tips, zodat jij gemakkelijk kunt beginnen met het schrijven van je eigen blog.

Een pakkende titel

Een goed artikel begint met een passende titel. Bedenk voor jouw blogpost een pakkende titel, die ervoor zorgt dat de bezoeker van je blog graag verder wil lezen. Welke boodschap wil je graag met je tekst overbrengen? Welke doelgroep wil je bereiken met je blog? Dit zijn vragen om in behandeling te nemen bij het schrijven van de titel. De kop van de tekst moet jouw onderwerp duidelijk representeren, maar moet tevens ook de aandacht trekken. Ga hier dus echt even goed voor zitten.

Onderverdeling in kopjes

Nu het hoofdonderwerp voor jezelf duidelijk is, is het tijd om verschillende deelonderwerpen te bedenken. Tussenkopjes maken je tekst overzichtelijk voor de lezer, en het geeft je ruimte om verschillende punten van het onderwerp toe te lichten. Door eerst een aantal leuke kopjes te bedenken, geef je jezelf een houvast voor het schrijven van de tekst. Daarna kun je per onderwerp de inhoud van elk kopje gaan schrijven.

De inleiding

In een inleiding wil je de aandacht van je lezer vasthouden, en tevens ook een aanzet naar de rest van de tekst maken. Structuur is hier belangrijk. Maak in de inleiding duidelijk wat het onderwerp van de tekst is, en wat je gaat behandelen. Wijs vooruit naar je deelonderwerpen. Stel je in je inleiding een vraag? Dan zorg je ervoor dat de rest van het artikel deze vraag beantwoordt. Zet je een stelling in je inleiding, dan moet de rest van de blogpost deze stelling onderbouwen.

Het schrijven van de tekst

Nu kun je per kopje je tekst verder gaan uitwerken. Houd de alinea’s kort; dit leest gemakkelijk voor de bezoeker van de blog, en het zorgt ervoor dat je verhaal niet te langdradig wordt. Houd je artikel toegankelijk voor je lezer. Richt je je op een algemeen publiek, zorg er dan voor dat je geen ingewikkelde woorden en structuren gebruikt. Gebruik je deze toch, leg dan op eenvoudige manier uit wat het betekent. Een tekst gericht op jongeren mag lekker luchtig geschreven worden. Zorg ervoor dat je in gedachten houdt voor welke doelgroep je aan het schrijven bent.

De afsluiting

In de afsluiting zorg je ervoor dat je je artikel op een goede manier afsluit. Schrijf een korte samenvatting van wat je hebt behandeld, en kom tot een conclusie. Ook hierbij is het belangrijk om te bedenken wat je van de lezer verwacht. Wil je bijvoorbeeld dat ze zich ergens voor inschrijven, voeg dan een call-to-action toe om je lezer te activeren. Heb je een informatieve tekst, dan is het ook altijd goed om je lezer hierbij te betrekken. Vraag bijvoorbeeld om je lezers een reactie te laten plaatsen met wat zij van het onderwerp vinden. Schrijf je bijvoorbeeld een tekst over douchegels, vraag je lezer dan wat zijn of haar favoriete douchegel is. Op deze manier voelt de lezer zich betrokken, en daarnaast krijg je ook een beter beeld van je publiek.

Lees terug en reflecteer

Is je artikel af? Mooi! Voordat je hem op je pagina gaat plaatsen, kun je hem nog een keer goed doorlezen. Haal eventuele spelfouten uit de tekst, ga na of je alles hebt behandeld en of je je boodschap duidelijk hebt kunnen overbrengen. Hoe vaker je dit soort artikelen schrijft en reflecteert naar wat je hebt gedaan, hoe beter je blogposts zullen worden. Oefening baart kunst!

Schrijf over onderwerpen waar mensen op zoeken

Hopelijk denk je “Stijn dat lijkt me logisch” MAAR heel veel websiteeigenaren schrijven over onderwerpen waarvan ze denken dat er vast wel iemand op zoekt. Sorry maar ik schrijf geen blogs voor een volume onder de 100 hits per maand. Er zijn genoeg keywords te bedenken waarvan jij misschien denkt dat er op gezocht wordt, maar de werkelijkheid kan anders zijn. Er zijn heel veel keywords waar maar 20-30 keer per maand op gezocht wordt. Als je veel bezoekers wilt met dit aantal hits moet je wel heel ijverig zijn. Bekijk het voorbeeld hieronder, de data is afkomstig van SEMRUSH

blogpost seven tips

 

De tweede kolom geeft aan hoeveel maandelijkse hits de keywords hebben. Verder is het belangrijk om te kijken naar de vijfde kolom, deze geeft aan hoeveel concurrentie er op een bepaald keyword zit.
Je kunt duidelijk zien dat er bij “blog post” een kans ligt omdat er weinig concurrentie op zit, slechts 2% en er aardig op gezocht wordt, 110 keer per maand.

Vul hieronder je domeinnaam in of een keyword. Je kunt krijgt direct inzicht in de statistieken.

Zorg dat mensen op je meta title klikken, gebruik een CTA

Goed, je hebt onderzoek gedaan naar een relevant onderwerp wat aansluit bij jouw en waar zoekvolume opzit. Het blog wat je schrijft komt snel naar boven in Google, alleen krijg je weinig kliks. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je meta title niet uitnodigend genoeg is. Als blogger heb je altijd concurrenten, hoe laag deze ook is, je zult je moeten onderscheiden! Met name de meta title springt er uit in de zoekresultaten, daarom moet deze in het oog springen en relevant zijn. Geef mensen direct wat ze zoeken en plaats een CTA (Call To Action) in jouw Meta description. Een goed voorbeeld vind je hieronder:

zeven tips voor blogpost meta title

 

 

 

Het was best even zoeken om een goed voorbeeld te vinden, maar bovenstaande is prima. Er wordt duidelijk aangegeven wat mensen na het lezen van de tekst kunnen of weten. Persoonlijk zou ik er nog een CTA in hebben verwekt in de trant van – “lees het direct”, “dit moet je weten”, “nu aan de slag” etc.

Probeer interactie te krijgen met je lezers

In een blogpost kun je eenvoudig een paar vragen verwerken en met een beetje geluk geeft een bezoeker een reactie of stelt hij een vraag. Deze interactie is goed voor je SEO omdat Google kijkt naar interactie, dus hoe meer reacties je hebt, hoe relevanter je blogpost is in de ogen van Google.

Maak het voor bezoekers makkelijk om op je website te blijven

Bezoekers uit Google trekken is al een hele kunst, als ze dan uiteindelijk op je website zijn beland is het belangrijk dat ze ook op je website blijven of zich inschrijven op jouw maillijst. Zorg daarom dat automatisch gerelateerde artikelen laat zien of dat je een goede opt-in mogelijkheid hebt met een “give away”.
Voor WordPress zijn er genoeg gratis plug-ins die categorieën aan elkaar koppelen en blogs met elkaar verbinden.
Ik heb er geen uitgebreid onderzoek gedaan naar deze plug-ins, maar voor mijn werkt WP Optimize prima.

Maak een realistische planning

Als je aan bloggen begint moet je niet verwachten dat het blog dat je vandaag schrijft morgen bovenaan in de zoekresultaten staat, Google neem hier rustig een paar weken de tijd voor. Het is dus echt een lange termijn strategie.
Mijn planning werkt als volgt :
ik kijk per kwartaal hoeveel blogs ik denk te gaan schrijven, zowel op mijn eigen websites als op externe websites, gast-bloggen dus. Dit zijn  bijvoorbeeld 20 blogs, daarna zoek ik met behulp van SEO software naar kansen en zoekvolumes. Als ik dit weet maak een schema en begin ik met het Blog waar het meest zoekvolume op zit en het minst concurrentie.

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: