content marketing webshop

Content marketing voor webshops

Content marketing is een belangrijk onderdeel om een webshop succesvol te maken. Content marketing is meer dan alleen blogs en pagina’s aanmaken op je eigen site, kun je als webshop in deze tijd niet meer negeren en zou dus onderdeel moeten zijn van je content marketing strategie.

Elke webshops lijkt een andere benadering te hebben tot content marketing en dat is ook logisch omdat elke webwinkelier een unieke positie moet bemachtigen. Toch zijn er ook veel overeenkomsten te ontdekken en is écht onderscheiden voor veel bedrijven een uitdaging.

Welke content maken webshops

De content van webshops blijft over het algemeen dichtbij huis, webshops maken met name content over het gebruik van hun product en de bijpassende levensstijl.
Het type media wat gebruikt wordt :

  • Blogberichten
  • Foto’s
  • Video’s

Deze content wordt verspreid over de verschillende kanalen. Interactie uitlokken met de following is essentieel voor succes en kan resulteren in een viraal effect. Er wordt bijna nooit aan directe verkoop gedaan in de trant van, ‘koop dit nu’, ‘van  200,- voor 100’ etc.
Natuurlijk willen webshops hun producten verkopen, alleen werkt directe verkoop steeds minder goed. Het is wel aan te raden om met een subtiele verwijzing naar de webshop te verwerken in de content.

content marketing

Je content moet niet worden beschouwd als advertentie

Bloggen en social media zijn niet bedacht om webshops meer verkopen te laten generen. Het zijn mediatype waar mensen informatie en entertainment zoeken, ze zijn dus niet direct op zoek naar producten. De benadering moet dus heel anders zijn in vergelijking met AdWords – bij het advertentie platvorm van Google gaat er om dat jouw advertentie omhoog komt als mensen ook daadwerkelijk op zoek zijn naar een product.

Zorg dat je een onderdeel van hun entertainment bent

Je moet gebruikers van social media dus niet storen in hun ontspanningsmoment, je moet hieraan bijdragen.
Het gebruik van agressieve posts/advertenties werkt vaak averechts.
Als je jouw doelgroep goed kent, weet je welke content goed aanslaat – maak hier gebruik van. De post van Futurumshop speelt goed in op de trend van foto’s en video’s maken tijdens het sporten en presenteert tegelijkertijd een aanverwant product. De post is goed, maar persoonlijk zou ik een mooier afbeelding gebruiken en “winactie!” iets subtieler in de post verwerken.

Elk social media kanaal heeft unieke eigenschappen

Wat ik vaak in de praktijk zie, is dat webwinkeliers content bedoelt voor Facebook gemakshalve ook maar even op Instagram en Twitter plaatsen. Dit kan best een keer goed uitpakken, maar in de meeste gevallen haal je niet het maximale uit je content.
Als ondernemer heb je natuurlijk altijd een gebrek aan tijd en zit je niet te wachten op nog meer werk, dit begrijp ik natuurlijk volkomen. Gelukkig zijn er slimme tools om je content geautomatiseerd te plaatsen. Je moet de content natuurlijk nog wel zelf maken, maar je hoeft niet steeds in te loggen en je weet zeker dat het op het juiste tijdstip geplaatst wordt.

  • Hootsuite ( met de software kun je automatisch berichten inplannen en statistieken inzien )
  • WordPress ( met dit CMS kun je fantastische websites/shops maken en ook berichten(blogs) inplannen)
  • Buffer ( vergelijkbaar met Hootsuite, op het moment van schrijven is Instagram nog niet geïntegreerd)

Opmerking: Afgezien van worden de andere twee softwarebedrijven niet altijd gewaardeerd door social media kanalen – deze zijn niet echt voorstanders van software die automatisch content plaatst.  Hootsuite en Buffer werken naar mijn weten gewoon prima en met accounts downgraden, zoals Google wel eens doet bij websites ben ik niet bekend.

Tot slot is het in mijn ogen belangrijk dat je echt even de tijd neemt voor je content strategie en niet ad hoc werkt.
Als je een ochtend inricht om alles in te plannen, afbeeldingen te zoeken en een blog te schrijven zul je de rest van de week meer rust ervaren.

 

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: