copywriting tips voor je website

Copywriting tips voor je website

Een website zonder goede copywriting is als een auto zonder motor. Als je een hebt wil je dat bezoekers een bepaalde actie doen, zonder goede teksten wordt dit heel lastig.

Maar hoe schrijf je goede teksten en wat is een effectieve manier van werken?

Met deze twee facetten wil ik je in dit artikel helpen, als je dit artikel hebt gelezen heb je een goed beeld van goede “copy” en kun je zelf aan de slag om meer bezoekers om te zetten in klanten, inschrijvers of fans!.

Heeft je website één duidelijk hoofdonderwerp?

Mensen zijn vaak gericht aan het Googelen en houden eigenlijk niet echt van verrassingen.

Als een bezoeker op jouw website komt met het idee dat jij veel informatie hebt over wielrennen, maar je schrijft over allerlei sporten, dan is de kans groot dat je de bezoeker niet vasthoudt omdat deze alleen geïnteresseerd is in wielrennen en alle andere informatie overbodig vindt.   

Spreek jij de taal van je doelgroep?

Je hebt natuurlijk een eigen schrijfstijl, maar wordt je goed begrepen door je doelgroep? Dit zou je kunnen afleiden uit direct contact wat je met bezoekers hebt, als ze bijvoorbeeld veel vragen hebben over jouw product/dienst dan wordt jouw formulering blijkbaar niet helemaal goed begrepen of ben je niet volledig.
Schrijf de vragen die je (vaak) krijgt op en onthoudt goed welke antwoorden je geeft en verwerk dit in je teksten

Een andere goede manier is om te kijken op websites van concurrenten, als er veel dezelfde  vragen onder een blog staan kun je de antwoorden op die vragen in je eigen teksten beantwoorden.

Hoe ga je de bezoeker helpen?

Voor sommige mensen misschien heel logisch, maar lang niet voor iedereen – in welke behoefte voorziet jouw website?  Bezoekers komen met een reden op jouw website en hebben een bepaalde verwachting, het is aan jou om die verwachting waar te maken.

Als je bijvoorbeeld een modeblog hebt, zijn mensen misschien opzoek naar inspiratie, foto’s zijn natuurlijk belangrijk, maar als iemand geïnspireerd is geraakt door de foto’s wil hij of zij waarschijnlijk ook weten waar het vandaan komt, hoe duur het is, in welke maten het verkocht wordt – etc.  

Maak een plan van aanpak

Je kunt natuurlijk gewoon beginnen met typen en naderhand kijk je welke koppen je er tussen zet, maar persoonlijk doe ik het precies andersom. Als je van te voren weet wat de hoofdlijnen zijn kun je een stuk gestructureerder werken en is het makkelijker om de tekst goed te laten lopen.

Na het plaatsen van de koppen beginnen de meeste mensen bij het vullen van de eerste kop, maar dit kan best moeilijk zijn omdat het een introductie is en je vaak makkelijker schrijft over het onderwerp, de echte inhoud dus. Zou het daarom een idee zijn om met dit stuk te beginnen? Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat na het schrijven van de kern, de intro en de conclusie veel sneller op papier staan.

Hoe is het met jouw website ‘copy’ gesteld?

Het is natuurlijk best moeilijk om objectief naar je eigen teksten te kijken, een “second opinion” kan nooit kwaad.

Copywriting is echt een vak apart, maar oefening baart kunst en het voordeel van internet is, dat je direct feedback krijgt op je teksten en je het dan weer verder kunt bijschaven.

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: