Door Stijn | Webshop

dropshipping voor en nadelen

Dropshipping de voor en nadelen

Wie een webwinkel wil beginnen, maar geen ruimte heeft om honderden producten op voorraad te houden, hoeft zijn of haar droom nog niet direct op te geven. Dropshipping kan in zo’n geval namelijk een uitkomst bieden! Dit is een verkoopmodel waarbij de webwinkel producten niet zelf in voorraad houdt en verstuurt, maar orders in plaats daarvan direct van de leverancier naar de klant laat sturen. Dat enorme magazijn is in dat geval nergens meer voor nodig!

dropshipping-voor-en-nadelen

Dropshipping klinkt als een ideale oplossing voor kleine ondernemers of starters op de markt. Maar is het ook inderdaad zo perfect, of zijn de nadelen toch ook groot genoeg om er rekening mee te houden? Hieronder zetten we de belangrijkste voors en tegens van dropshipping op een rij.

Voordelen van dropshipping

Minder kapitaal

Het belangrijkste en duidelijkste voordeel van dropshipping is natuurlijk dat er minder kapitaal voor nodig is. Je kunt dankzij deze aanpak ook al een webwinkel beginnen zonder dat je enorme bedragen uit hoeft te geven aan het huren of kopen van opslagruimte en het inslaan van een toereikende beginvoorraad. Je hoeft de goederen immers pas te kopen als de klant er al voor betaald heeft! Ook het verpakken, verzenden en retourneren van pakketjes is niet meer jouw verantwoordelijkheid. Dit maakt een het niet alleen toegankelijker op een eigen bedrijfje op te zetten; je loopt er ook nog eens veel minder financieel risico mee.

Lagere overheadkosten

Maar een webshop die gebruik maakt van dropshipping is niet alleen goedkoper voor beginnende bedrijven. Ook wanneer je al een gevestigde naam hebt, is het een uitstekende manier om de overheadkosten laag te houden. Je hebt immers geen dure locatie om te onderhouden, en zelfs het aantal medewerkers zal vele malen lager liggen. Kleinere webshops kunnen met behulp van dropshipping al voor enkele tientjes per maand gerund worden!

Meer flexibiliteit

Een vaste locatie? Met dropshipping is het nergens voor nodig; je beheert je bedrijfje overal waar je maar wilt, zolang je maar een laptop en een internetverbinding hebt. Een beperkte selectie aan producten? Welnee; omdat je je niet druk hoeft te maken om opslagruimte, kost het je niets om meer keuze aan je assortiment toe te voegen. Zelfs de schaal van je webshop is bijna oneindig flexibel. Wanneer je meer orders krijgt, heeft vooral de leverancier meer te doen; jij zelf zult van het verschil niet snel veel merken. Zo kun je in alle rust verder groeien, zonder dat dat het risico op overhaaste beslissingen vergroot.

Nadelen

Werken met verschillende leveranciers

Wanneer je webshop maar met één leverancier zaken doet, blijft de boel heel eenvoudig. De meeste webshops werken echter met verschillende bedrijven. Dat kan voor complicaties

zorgen! Wat doe je bijvoorbeeld wanneer de synchronisatie met de verschillende magazijnen niet helemaal vlekkeloos verloopt? En hoe regel je het wanneer een klant verschillende items koopt die van verschillende leveranciers moeten komen – wat zijn de prijzen, en weet je de levertijd gelijk te houden? Hoe meer samenwerkingen je hebt lopen, hoe complexer dit soort kwesties kunnen worden.

Fouten van de leveranciers

Doorgaans weten klanten van een webshop niet dat de onderneming met dropshipping werkt. Het gevolg is dat problemen, zoals verkeerde leveringen of vertragingen, eerst bij jou terecht zullen komen. Zelfs als jij er niets aan kunt doen, zul je dus zelf met alle klachten aan de slag moeten gaan. Natuurlijk kun je het risico iets verminderen door alleen met goede leveranciers samen te werken – maar zelfs dan gaat er altijd wel iets mis. Geen enkele dropshipping-constructie werkt nu eenmaal honderd procent perfect!

Enorme concurrentie

Juist het gemak van dropshipping zorgt dat er op deze markt enorme concurrentie bestaat. Iedereen kan immers zo een webwinkel beginnen! Bovendien zullen veel van deze winkels ook met extreem lage winstmarges werken, wat mogelijk is dankzij de eerdergenoemde lage kosten van de constructie. Natuurlijk zal niet iedere webwinkel een serieuze concurrent zijn; veel zijn immers weinig geloofwaardig door slechte websites en een gebrek aan klantenservice. Dan nog kunnen de lage prijzen echter voor ongewenste concurrentie zorgen.

Conclusie dropshipping 

Dropshipping biedt enorme mogelijkheden, maar het is zaak om daar niet overhaast in te duiken. Wie niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, kan immers al snel verstrikt raken in een moeilijk te ontwarren net van leveranciersproblemen en slechte communicatie met klanten. Weet je echter de juiste voorbereidingen te treffen? Dan heb je een goede kans om een bloeiende online business op te bouwen!

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: