E-mail marketing toegepast in de praktijk

E-mail marketing hoe doe je dat?

Om het beste resultaat uit e-mail marketing te halen is het belangrijk om op het juiste moment relevante e-mails naar je lijst te sturen. Tijdens de groei van een bedrijf wordt het steeds moeilijker één op één marketing te blijven doen. Met geautomatiseerde e-mails kun je dit probleem eenvoudig oplossen. In dit artikel behandel ik verschillende type geautomatiseerde e-mails en de do’s en don’ts van e-mail marketing.

Waarom is e-mail marketing belangrijk?

Tegenwoordig worden consumenten overspoeld met informatie. Marketeers zijn constant op zoek naar manieren om de aandacht van een consument te trekken en de uitingen te personificeren. E-mails waarin iemand met de voornaam wordt aangesproken worden 26% vaker geopend dan platte verkoopmails. Als de content in je e-mail relevant blijkt te zijn is het tijd om een relatie met je doelgroep op te bouwen. Om dit succesvol te doen is het aan te raden niet direct met je product of dienst op de proppen te komen. Geef je inschrijvers eerst waarde en laat zien dat jij de autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Als je via een serie e-mails het vertrouwen hebt gewonnen kun je ze gaan adviseren en aanzetten tot het doen van een actie.

Wat is een geautomatiseerde e-mail campagne?

Je bent vast bekend met het versturen van nieuwsbrieven, aanmeldingsmails, orderbevestigingsmails etc. dit zijn natuurlijk ook geautomatiseerde e-mails, maar niet degenen waar ik op doel. Ik wil het hebben over gepersonificeerde emails die in een serie automatisch verzonden worden.
Neem als voorbeeld een bezoeker die zich inschrijft op jouw email-lijst. Het is dan belangrijk dat deze nieuwe inschrijver zich vanaf de eerste e-mail verbonden met jou voelt. Als je dit proces elke keer handmatig zou moeten uitvoeren kost het erg veel tijd, wat ondernemers vaak niet hebben! Het leuke aan e-mailmarketing software is dat je dit proces volledig kunt automatiseren en tegelijkertijd persoonlijk kunt zijn.

Hoe pas je geautomatiseerde e-mails toe?

Meer informatie van je inschrijvers zorgt voor een betere ‘follow up’. Denk bijvoorbeeld aan een geboortedatum, het is natuurlijk heel attent om een kort berichtje te sturen als iemand jarig is, geautomatiseerd natuurlijk!
Als je een event organiseert kun je een serie e-mails maken zodat je de kans vergroot op aanwezigheid van inschrijvers. Verkoop je een product, dan kun je de klant na aanschaf een e-mail sturen met handige tips om een betere ervaring te hebben met het product.
In de meest e-mailmarketingsoftware zijn deze functies aanwezig, zo niet, dan wordt het misschien tijd om te switchen. Ik gebruik o.a. GETRESPONSE en ben er erg tevreden over. Probeer het zelf 30 dagen zonder verplichtingen.

Hoe begin je met het versturen van geautomatiseerde e-mails

Als je nog geen gebruik maakt van e-mailmarketing software dan is de eerste logische stap het kiezen van een aanbieder. Deze zijn niet op een hand te tellen. Je hebt een paar gevestigde namen uit Amerika: Aweber, Icontact,
MailChimp en zo nog een handje vol. De prijzen die deze bedrijven hanteren zijn pittig en niet altijd nodig. In Nederland zijn naar mijn weten twee redelijke serieuze spelers Ininbox en Enormail. Maar ze missen een aantal belangrijke functionaliteiten en ze zijn niet altijd ‘up to date’, het aardige aan Enormail is wel dat het volledig Nederlands is, mocht de Engelse taal een belemmering voor je zijn?

Nadat je een keuze hebt gemaakt kun je je bestaande e-maillijst importeren of een lijst opbouwen middels een opt-in formulier op je . Om een ‘warme’ e-maillijst op te bouwen is het aan te raden gebruik te maken van double opt-in. Met deze methode moeten inschrijvers bevestigen dat ze zich hebben ingeschreven op je e-maillijst.
Als je bovenstaande zaken hebt gedaan kun je de autoresponder gaan invullen. In de autoresponder plaats je e-mails die inschrijvers over een bepaalde periode ontvangen.

Een simpel voorbeeld hieronder:

Emailmarketing voorbeeld

In deze voorbeeld campagne is het eerste deel geautomatiseerd, maar op het moment dat je lead warm is en feedback terugkoppelt stuur je handmatig een e-mail terug. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het gehele proces te automatiseren. Of dit kan, is sterk afhankelijk van je prijsstelling en doelgroep.

Succes met het inzetten van e-mail marketing. Als je vragen hebt kun je ze in het forum of hieronder stellen.

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: