ebook gratis

Ebook gratis aanbieden?

Is het verstandig om mijn ebook gratis aan te bieden, Een vraag die mij geregeld gesteld wordt.
De meeste online ondernemers die ik ken schrijven een ebook om leads te verzamelen.
Starters hebben er nog wel eens moeite mee om hun ebook gratis aan te bieden, omdat ze er zoveel tijd aan besteedt hebben. In dit artikel behandel ik de zin en onzin van gratis ebooks.

Ebook ruilen voor een mailadres?

Ik heb in het verleden wel eens de fout gemaakt om een ebook te schrijven enkel voor het verzamelen van mailadressen. Misschien denk je ‘dat is toch een prima, een ebook voor het vergaren van mailadressen’!? Een paar jaar geleden was het inderdaad prima gereedschap om mailadressen te verzamelen, met een ebook kon je eenvoudig duizenden inschrijvers op je lijst krijgen. Door het succes verscheen het ene na het andere ebook en werd de waarde van ebooks in de ogen van de potentiële inschrijvers steeds lager ongeacht hoeveel tijd jij in dat ebook had gestoken.
Het aanbod is dus gewoon groter geworden en de vraag is niet evenredig meegestegen.

Dus geen gratis ebook schrijven?

Dat hangt natuurlijk puur van het doel af, als je alleen voor meer mailadressen gaat, dan zou ik het afraden.
Er zijn wel een paar andere redenen om het te doen.

Autoriteit uitstralen

Als jij een expert ben in jouw vakgebied en je kunt goed schrijven, dan kan het schrijven van een goed ebook bijdragen aan jouw autoriteitspositie. Het is natuurlijk wel belangrijk dat het een compleet en kwalitatief hoogstaand ebook is, anders degradeert het je autoriteitspositie.
Om te bepalen of de kwaliteit voldoende is, kun je er voor kiezen een pilot te draaien onder je doelgroep/klanten.
Je mailt het ebook in dit geval aan een select groepje mensen en deze vraag je kritisch door het boek heen te lopen,
mensen voelen zich vaak gevleid omdat hun mening er toe doet.

Als je het ebook hebt geschreven kun je deze aanbieden op je en aan je maillijst. Natuurlijk kun je hem ook inzetten voor het verzamelen van mailadressen op bijvoorbeeld Facebook, maar dit moet niet het primaire doel zijn, omdat er dan veel snellere manieren zijn om dit te bewerkstelligen ( Checklist, afgeschermde video, korting  etc – een artikel over dit onderwerp staat op de planning)

Up- en cross selling creëren met je ebook

Webshop eigenaren onderschatten in mijn ogen de waarde van een ebook nog wel eens. Je kunt als webwinkelier een ebook extreem goed in je voordeel gebruiken zonder dat de klant dit als opdringerig ervaart.

Een voorbeeld: 

Stel jij koopt als consument een racefiets in een webshop, alles wordt naar tevredenheid geleverd en je bent vol enthousiasme gaan trainen. Je fiets is natuurlijk hét belangrijkste onderdeel van de sport en het onderhoud is belangrijk alleen weet je niet precies hoe je dit uitvoert.
Gelukkig is de webshop zo slim geweest om een ebook te schrijven over dit onderwerp. Je ontvangt hem samen met een korte enquête twee weken na je aankoop. Het boek bestaat uit : afbeeldingen, video’s en tekst.
Perfect denk jij, precies wat ik nodig had! De webshop heeft natuurlijk linksjes in het ebook verwerkt naar de producten die worden gebruikt in het ebook – het ebook heeft niet de layout van een reclamefolder, inhoud en waarde staan centraal!

Mensen verleiden

Mensen verleiden met een ebook werkt met name goed als je duurdere producten/diensten aanbiedt.  Je laat zien hoe je product/werkt en laat mensen dit ook ervaren – dit kan bijvoorbeeld met een monster of free trial.
Op deze manier werken heeft meer voordelen:

  • Je kunt (koude) leads iets waardevols aanbieden ( een ebook )
  • Er kan precies worden gezien op welke links is geklikt ( link tracking )
  • Prospects weten beter wat jouw product of dienst inhoudt

Zet je adres op prominente plekken

Dit wordt in de praktijk nog wel eens vergeten, er ongelofelijk veel tijd gestoken in de opmaak en de inhoud, maar het mailadres/webadres staat alleen op de laatste pagina. Als lezers dan eindelijk de waarde van jouw ebook inzien en contact met je willen opnemen, laat ze dan niet zoeken naar deze gegevens.

De kaft van je ebook is ongelofelijk belangrijk voor het succes  > Dit design was redelijk succesvol, maar past niet bij alle kanalen.

Een ebook gratis aanbieden verstandig? Het schaadt zeker niet.

 

ebook maak online ondernemen leuk, overzichtelijk en succesvol

Heb je geen zin om zelf een Ebook te schrijven? Kijk dan eens op deze website: Tekstschrijvers

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: