Door Stijn | Ondernemen

Eigen online business opzetten

Eigen Online Business starten, lees dit artikel eerst!

Online betekent dat je via een kanaal verbonden bent met internet. Business betekent dat je diensten of producten omzet en hier geld aan overhoudt. Als je van plan bent een eigen online business op te zetten, is het dus belangrijk dat je gevonden wordt op internet en dat je mensen kunt verleiden tot het doen van een door jou gewenste actie.

Veel aspirant online ondernemers hebben het idee dat ze met  website of een webshop alleen  online succesvol kunnen worden, maar dit is niet in alle gevallen de snelste weg naar succes. Als jij een lanceert, heb je een lange adem nodig en heb je (organisch) niet van de een op andere dag bezoekers die om jouw product/dienst staan te springen. Het opbouwen van een “following” op alleen je website kost gewoon tijd, en veel mensen kunnen het geduld niet opbrengen om zo lang te wachten en vol te houden.

Social media kan je online business een boost geven!

Social media kan je online business een impulse geven en is de afgelopen jaren natuurlijk immens populair geworden. Het succes is denk ik met name te danken aan de transparantie en het feit dat je op afstand heel makkelijk en snel connecties met mensen kunt maken die je vervolgens op de voet kunt volgen. Hoewel alle kanalen ooit vrij basic zijn begonnen, hebben ze de afgelopen jaren veel functies toegevoegd die jij als aankomend online ondernemer in je voordeel kunt gebruiken.

Zo kun je op Facebook heel eenvoudig een webshop maken, besloten groepen creëren, events inplannen en gebruik maken van andere functies om mensen te activeren. Als je wilt gaan bloggen en in de veronderstelling bent dat je dit alleen kunt doen op een eigen website, kijk dan ook eens naar Linkedin en Tumblr. Dit zijn uitstekende platformen om mensen te laten inzien dat jij een expert in jouw vakgebied bent, en vaak heb je al een redelijke “following” of bouw je deze razendsnel op.

Instagram

Alvorens je helemaal los gaat, eerst dit!

Dat er meer dan genoeg manieren zijn om jouw product/dienst onder de aandacht te brengen is je hopelijk nu duidelijk geworden. Maar je hebt natuurlijk wel eerst een goed plan nodig om te laten zien waarmee je product/dienst andere mensen gaat helpen en wat jouw “USP” zijn (oftewel; wat maakt jou uniek).

Als je dit lastig vindt, kijk dan in eerste instantie goed in je eigen omgeving. Waarom koop jij je spullen bij bedrijf X en wat ervaar je als prettig en wat als minder prettig. Je kunt ook landelijke ketens als voorbeeld nemen en hier een korte analyse van maken. Een goed online voorbeeld was altijd BOL.com. Deze online winkel is begonnen in een bepaalde niche (boeken), en leverde deze als een van de snelsten in Nederland. Ook  deden ze nooit moeilijk over het ruilen van artikelen. Tegenwoordig hebben ze onder de vlag van Ahold het assortiment gigantisch uitgebreid en verkopen ze niet alleen producten uit hun eigen magazijn, maar hebben ze ook een shop-in-shop constructie toegevoegd waarin ze andere retailers de mogelijkheid bieden om hun producten in de BOL.com webshop te verkopen.

Beantwoord eerst de onderstaande vragen voordat je van start gaat:

  • In welke behoefte voorziet mijn product/dienst?
  • Welk probleem lost mijn product/dienst op?
  • Op welk manier onderscheid ik mij van de concurrentie (USP)
  • Welke kanalen ga ik gebruiken ( Facebook/Linkedin/Google/  etc.)

Blijf niet te lang hangen in de Design/Naam fase!

Hoewel ik absoluut voor een mooi design en een goede naam ben, kan het je opstartproces enorm en onnodig vertragen. Het probleem bij deze twee dingen is vaak dat je je eigen website en naam te vaak voorbij ziet komen. Waar jouw gemiddelde klant jouw kanalen een keer of vijf op zijn scherm ziet verschijnen, zie jij deze kanalen misschien wel honderden keren, en is het onmogelijk om objectief te blijven.

Een merknaam kiezen en een bijbehorend domein moet mijn inziens aan de volgende criteria voldoen:

  • Makkelijk te onthouden
  • Hij mag niet te lang zijn
  • Makkelijk te spellen
  • Kies voor een beschrijvende naam als je belangrijk vindt
  • Kies voor een ludieke naam als de branche waarin je opereert dit toelaat

De richtlijnen voor het design zijn minder goed in een kader te plaatsen. Ik hoor veel designers praten over de richtlijnen van Google en Twitter, strak en clean. Toch vraag ik me altijd direct af wat er zou gebeuren als iedereen zich precies aan deze richtlijnen zou houden. Misschien wordt het dan een soort eenheidsworst!? Ik zou je willen adviseren het design strak te houden, ga dus niet alle kleuren van de regenboog gebruiken, maar kies  een hoofdkleur met twee steunkleuren. De knoppen waar mensen op moeten klikken kun je een fellere kleur meegeven, zoals oranje of groen.

Tijd voor de eerste online Verkoop!    

Je kers verse online business is pas levensvatbaar als je de eerste deal of verkoop hebt gesloten. Nu komt het neer op je commerciële skills. De makkelijkste manier om je product/dienst te verkopen is aan iemand uit je bestaande netwerk. Deze persoon kent immers jouw kwaliteiten en gunt je een verkoop waarschijnlijk eerder dan een vreemde.

Om in gesprek te komen, kun je bijvoorbeeld om te beginnen iedereen uitnodigen op je pagina/website. De mensen die reageren, kun je vervolgens een tweede bericht sturen met een uitnodiging voor een gesprek of een demonstratie, Laat ik je nu direct uit de droom helpen; als je dit al te opdringerig vindt, dan is ondernemen niks voor jou. Het is (vaak) met name in het begin trekken en sleuren om je eerste klanten binnen te halen. Als je meer naamsbekendheid hebt, wordt het alleen maar makkelijker!

 

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: