facebook ads

Facebooks ads

Facebook ads zijn bij de meeste online marketeers inmiddels een veel gebruikt advertentiemiddel. Het succes is te danken aan meerdere factoren, maar uiteindelijk draait het natuurlijk om resultaat.
Dit artikel is bedoelt voor ondernemers die nog nooit een advertentie op Facebook hebben gemaakt en op een juiste manier willen testen of het platvorm bij hun bedrijf past.

De basis van adverteren

Voordat we advertenties gaan aanmaken is het belangrijk dat je snapt hoe het spelletje werkt. Voordat consumenten klaar zijn voor een aankoopbeslissing moeten ze eerst een aantal fasen doorlopen:

Facebook ads met aida uitgebeeld

Facebook zit in vergelijking met Adwords veel hoger in de bovenstaande AIDA trechter. Als een consument een product wil kopen en gaat Googelen, dan wil hij ook daadwerkelijk het product kopen of hij
is dichtbij deze beslissing – action.
Als consumenten op Facebook zitten zijn ze niet primair op zoek naar producten. Ze bevinden zich dus hoger in de trechter – awareness en interest. Dit is een nadeel van Facebook ads, gelukkig zijn er genoeg voordelen die opwegen tegen dit nadeel.
Het gebruik van afbeeldingen is bij Facebook ads eenvoudig en als je meerdere afbeeldingen test, wordt de best presterende het meest weergegeven. Een andere groot voordeel is de sociale relevantie, erg belangrijk voor consumenten bij een aankoopbeslissing. Als je goede Facebook ads maakt, dan zijn de kosten in vergelijk met Adwords zeer interessant – aan de slag dus!

Doelgroepen

Elk product/dienst heeft een doelgroep nodig om het te kunnen verkopen. Facebook begrijpt dit als geen andere, de segmentatie mogelijkheden zijn eindeloos. In het begin kan het overweldigend zijn, maar schrik er niet van, nadat je een paar advertenties hebt aangemaakt wordt het snel duidelijk. In dit artikel staan een paar voorbeelden met uitleg.

Doelgroep maken

Om een doelgroep te maken ga je naar Advertentiebeheer > Doelgroep maken > Opgeslagen doelgroep

Het onderstaande scherm verschijnt en je kunt segmentatie criteria ingeven. Je kunt o.a. selecties maken aan de hand van locaties, leeftijd, geslacht, taal en interesses. Een veel gemaakte fout is het instellen van een te grote doelgroep. Als je een potentiële doelgroep hebt van 2 miljoen, dan kun je deze natuurlijk nooit allemaal bereiken of je hebt een gigantisch budget.

Hoe specifieker jij je doelgroep beschrijft, hoe beter – zolang je doelgroep maar boven de 100 000 mensen blijft.
Als je wat meer ervaring hebt met Facebook ads, kun je meerdere doelgroepen aanmaken en testen welke het meest resultaat oplevert.

Quick win : structureer je doelgroepen goed, anders heb je snel een wirwar aan doelgroepen waarvan je de segmentatie criteria niet meer precies weet – ik spreek uit ervaring.

facebook doelgroep maken

Custom audience

Facebook heeft een onlangs “custom audience” toegevoegd. Met deze tool kun je eenvoudig een goede doelgroep creëren. Voor deze methode heb je wel  een mailbestand of following nodig. Facebook kijkt namelijk naar de interesses die jouw huidige klanten/fans hebben en gaat op zoek naar mensen met vergelijkbaar gedrag.

Let op: Deze methode werkt alleen als je klantenbestand (e-mailadressen) up-to date is.

Om een custom audience aan te maken ga je naar > Advertentiebeheer > Doegroepen > Doelgroep maken >
Aangepaste doelgroep >

Facebook ads aangepaste doelgroep

Je kiest uit de bovenstaande opties de eerste ; klantenlijst. Je wilt per slot van rekening mailadressen inladen. Het volgende scherm vraagt op welke manier je deze wilt uploaden, persoonlijk zou ik een txt of csv bestand maken en daar alle mailadressen inplakken. Het is ook mogelijk om een API connectie te maken met Mailchimp, helaas is er geen directe verbinding mogelijk met Getresponse.
Afhankelijk van de grote van je bestand, kan het even duren voordat Facebook een custom audience heeft aangemaakt – meestal kun je binnen een uur aan de slag.

Facebook ads structuur

Als je een advertentie aanmaakt in Facebook heb je drie lagen.

facebook ads structuur

Campagnes

Om te beginnen moet je een campagne aanmaken. In de campagne geef je aan wat de doelstelling van je advertenties worden. Er zijn op het moment van schrijven 11 opties, van je bericht promoten tot leads verzamelen voor je bedrijf.
kies de doelstelling die je wilt bewerkstelligen.

facebook campagne

Advertentieset

In de advertentieset kun je instellen welke doelgroep je wilt gebruiken – je gebruikt de doelgroep die je eerder hebt aangemaakt. Je ziet dat je eventueel in dit gedeelte ook nog een doelgroep kunt toevoegen, persoonlijk doe ik het altijd apart van elkaar, maar doe wat het best voor jou werkt.

Plaatsing

Dit is belangrijk als je bijvoorbeeld alleen op Instagram wilt adverteren. Om een plaatsing uit te schakelen vink je deze uit. In het voorbeeld hieronder wordt de advertentie alleen op Instagram weergegeven.

Plaatsing Facebook ads

Quick win : als je een video promoot, kun je er voor kiezen dat deze alleen zichtbaar is als iemand is verbonden met Wi-Fi – het hokje rechts onderin aanvinken.

Budget

Geef aan hoeveel je wilt besteden, je kunt het per dag instellen of als geheel voor de volledige campagne. Facebook heeft in het begin een beetje budget nodig om de juiste doelgroep te vinden. Dit moet je als volgt zien: binnen de door jouw aangemaakte doelgroep reageert een percentage op de advertentie. Facebook optimaliseert de advertentie en laat hem alleen aan mensen zien waarbij de kans het grootst is dat ze een actie doen. Het optimaliseren kost een beetje budget, dus de eerste dag heb je vaak nog niet zoveel resultaat.

facebook ads budget instellen

Advertentie

Eindelijk kun je de advertentie gaan maken! Facebook biedt je hier een aantal mogelijkheden aan. De eerste keuze die je moet maken is het type media, ga je voor een afbeelding of video. Facebook maakt de laatste tijd een beetje de transitie naar video’s. De kans is dus groot dat deze beter presteert dan een afbeelding. Het maken van een goede video kost daar en tegen wel veel meer budget.

Facebook geeft bij het gebruik van een afbeelding je de keuze om één afbeelding te gebruiken of een carousel.
De afbeeldingen in deze carousel worden automatisch geoptimaliseerd, als je bijvoorbeeld drie afbeeldingen gebruikt, wordt de best presterende als eerst getoond.

advertentie facebook afbeelding

Afbeeldingen

Facebook is een visueel platvorm, mensen kijken eerst naar de afbeelding voordat ze gaan lezen. Het is daarom cruciaal om goede afbeeldingen te gebruiken. “Juist een goede afbeelding”…. dit is moeilijk te definiëren, maar een paar richtlijnen heb ik zeker voor je:

  • Gebruik niet te “stocky” afbeeldingen. Mensen zien snel genoeg of een foto authentiek is
  • Als er mensen op je afbeelding staan, laat ze dan wijzen of kijken naar de CTA (call to action)
  • Op Facebook mag je maar 20% tekst gebruiken in je afbeelding – “to the point” dus
  • Houdt je aan de afbeeldingsafmetingen van Facebook

Als nog nooit eerder Facebook ads hebt aangemaakt, dan hoop ik je met dit artikel een aantal handvatten tr geven.

Je kunt altijd vragen stellen in het forum of hieronder.

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: