Door Stijn | Google

GWT Google webmaster tools

Google Webmaster Tools

Een optimaliseren voor zoekmachines kan een hele klus zijn, en hoe weet je dat er geen fouten in staan – Google Webmaster Tools helpt je hierbij. Hoewel er natuurlijk meer zoekmachines zijn, is Google natuurlijk ver weg de grootste en als er geen fouten verschijnen in Google Webmaster Tools, dan klopt de techniek vaak ook voor andere zoekmachines, uitzonderingen daar gelaten.

In dit artikel leg ik je uit hoe je Google Webmaster Tools instelt en gebruikt. Als je nog geen Google Account hebt, dan dien je deze eerst aan te maken. Vervolgens kun je inloggen via deze url:

Webmaster Tools van GoogleVoeg een property (website) toe

De logische eerste stap is het toevoegen van je website/webshop. Nadat je een website hebt toegevoegd wil Google weten of jij ook daadwerkelijk de beheerder bent.

Als je je in het dashboard bevindt – navigeer je naar rechtsboven “Een Property toevoegen” vervolgens zie je de onderstaande pop-up verschijnen en vul je jouw URL (websiteadres) in.

Google webmasters property toevoegen

Nu je dit hebt gedaan, zijn er meerdere mogelijkheden om het eigendom te verifiëren. De eenvoudigste manier om dit te doen is om gebruikt te maken van je Google Analytics account.
Als het goed is heb je een stukje code geplaatst tussen de head gedeeltes. Webmaster kan deze code gebruiken om te zien dat jij daadwerkelijk de eigenaar/beheer bent.

alternatieve methode voor property aanmelden Google webmasterAls je comfortabel bent met de bovenstaande manieren, dan kun je bijvoorbeeld een HTML-bestand uploaden.
Komen de termen je niet bekend voor, maak dan gebruik van je Analytics account – of maak één aan.
Het onderstaande scherm verschijnt als je aanmelding succesvol is.

aanmelding gelukt GWTVervolgens kom je in het onderstaande dashboard terecht. Het duurt meestal wel een paar uur voordat de eerste data zichtbaar is.

Dashboard Google webmaster
Voeg je Sitemap toe

Hoewel Google je sitemap vaak ook wel vindt zonder hem handmatig toe te voegen is het verstandig om het voor de zekerheid ook nog even handmatig te doen. Je weet dan zeker dat Google de sitemap kent en de handeling kost je hoogstens 10 minuten. Een ander voordeel is het feit dat Google nieuwe pagina’s/berichten sneller oppikt.
Over sitemaps heb ik een apart artikel geschreven, waarin ik uitleg hoe je met de Yoast plugin één maakt en toevoegt aan Google Webmaster > Sitemap maken WordPress website

Geef de robots van Google geen toegang tot alle pagina’s

Je website heeft altijd een paar pagina’s die niet geïndexeerd moeten worden. Als je gebruikt kun je bijvoorbeeld denken aan de /wp-admin pagina – je ziet dat je alleen het gedeelte achter je URL hoeft in te geven.

Robots GWT geen toegang tot bepaalde pagina's

Pas de links die zichtbaar zijn in Google aan

Als je website al wat langer online staat laat Google automatisch een aantal links onder je meta description zien.
Google kijk automatisch naar de populairste links en voegt deze toe aan het zoekresultaat, maar het kan zijn dat de links voor jouw veel minder belangrijk zijn. Om deze uit de zoekresultaten te verwijderen ga je naar – ZoekopmaakSitelinks. Je kunt dan een link ingeven welke je niet meer (degraderen) zichtbaar wil hebben in de zoekresultaten.

Bepaal welke resultaten Google laat zien
Inzicht in je zoekverkeer

Zoals ik eerder heb vermeld, kan het even duren voordat Google alle data heeft opgehaald, een beetje geduld dus svp.
Als je na een paar dagen terug inlogt op je dashboard kun je precies zien op welke “keywords”je rankt, van welke websites je linkjes krijgt, hoeveel interen links je hebt en of je website correct is geoptimaliseerd voor mobile apparaten.

Google Webmaster Tool is een perfecte instrument om te kijken of er niks misgaat op je website. Het is dan ook aan te raden om minimaal één keer per week in te loggen en te checken of jouw website geen fouten vertoont in de ogen van Google.

Vragen, stel ze gerust.

Marketing bureau nodig:

Online Marketingbureau SEO Snel

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: