Landing page optimalisren wordpress

Landing page voor WordPress site optimaliseren

Landing page, verkooppagina’s of sales pages (geef het beestje een naam), hebben nagenoeg allemaal het zelfde doel – ze moeten aanzetten tot een actie van je bezoeker.
Gelukkig wordt er in Nederland steeds frequenter gebruik gemaakt van een landing pages. De landing page heeft altijd één duidelijke CTA (call to action) dit is vaak een opt in, maar je kunt er ook prima producten of diensten mee verkopen. In dit artikel behandel ik de verschillende elementen van een landing page, zodat je straks een hoog converterende pagina kunt toevoegen aan je site.

Is het geen je aanbiedt duidelijk en direct zichtbaar

Wat biedt je aan? Dit moet direct duidelijk zijn en bij voorkeur in een groot en bold lettertype op een prominente plek vermeld staan. Je pagina kan nog zo mooi zijn qua design, als het niet duidelijk is wat je aanbiedt, dan vertrekken bezoekers. Bezoekers zijn nou eenmaal ongeduldig en zijn binnen een fractie op een andere site. Hieronder een paar punten die je in ogenschouw zou kunnen nemen:

  • Is het aanbod in één krachtige zin bovenaan de pagina beschreven?
  • Komt het design overeen met de pagina waar de bezoekers vanaf komen – als je bijvoorbeeld Facebook ads gebruikt, dan moet de afbeelding die je op Facebook gebruikt ook terugkomen op de landings page.
  • Sluit het aanbod aan bij de doelgroep
  • Wordt er een demonstratie in de from van video, afbeeldingen of audio gegeven?

landing page aanbod WordPress site

Deze pagina is gemaakt met ThriveThemes, ik ben enorm fan van deze WordPress plug in!

Informatie vragen van bezoekers

De meeste landingspagina’s hebben een formulier waarin bezoekers gegevens moeten achterlaten. Het is belangrijk dat je alleen de informatie vraagt die je echt nodig hebt. Elk extra invoerveld verminderd de kans op een nieuwe inschrijving of verkoop.
Als je in de B2B markt opereert moet je wel de informatie vragen die je echt nodig hebt, als een potentieel grote klant alleen zijn mailadres kan invullen voelt hij zich misschien niet serieus genomen. Een paar richtlijnen:

  • Is het formulier direct zichtbaar?
  • Past de informatie die je vraagt bij het aanbod?
  • Is de titel van het formulier uitnodigend?
  • Is het voor bezoekers duidelijk waar ze moeten klikken na het invullen?

formulier landings page

Vertrouwen

Internet heeft nou eenmaal niet de meest betrouwbare reputatie, als jij bezoekers de kans geeft om je te wantrouwen, dan doen ze het. Om het vertrouwen te behouden en te versterken kun je de volgende dingen doen:

  • Gebruik herkenbare merken en keurmerken. Als je producten verstuurd, kun je bijvoorbeeld aan PostNL denken. Elke markt heeft wel een paar pilaren die je doelgroep kent, maak hier gebruik van.
  • Als je testimonials hebt, gebruik ze dan!
  • Wees duidelijk over het privacy beleid
  • Geef garanties, gratis retourneren werkt altijd goed voor webshops, maar moet financieel wel haalbaar zijn of gemaakt worden.

Visuele consistentie

Het is belangrijk dat je de bezoekers niet verward met veel verschillende designcomponenten. Wat ik eerder aangaf is echt heel belangrijk, probeer de tekst en de afbeeldingen van de advertentie zoveel mogelijk overeen te laten komen met die van de landingspagina! De laatste tips om er een doorslaand succes van te maken:

  • Als je afbeeldingen met mensen gebruikt, zorg dan dat ze naar de CTA ( call to action ) wijzen/kijken
  • Houdt het design clean, maar gebruik voor de ‘submit’ knop een afwijkende kleur, zodat deze opvalt
  • Maak de belangrijkste content dik gedrukt.

Het is tot slot altijd verstandig om bepaalde elementen van een landing page te A/B testen. Let wel op dat je slechts één element per keer test, anders kom je nooit achter de echte ‘game changer’

Vragen zijn welkom!

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: