Door Stijn | Webdesign

One-page website voor en nadelen

One-page websites

Een one-page is wat de naam al doet vermoeden een website die bestaat uit één (hoofd) pagina en een minimaal aantal zij-pagina’s. Op deze pagina wordt zoveel mogelijk informatie vermeld over bijvoorbeeld het bedrijf of dienst zonder dat de pagina een enorm blok met informatie wordt.

One-page websites zijn ontstaan met het idee dat bezoekers eerder uitstappen als ze naar pagina’s navigeren. Met de komst van zijn er veelal de zogenaamde tijdlijnen waardoor gebruikers veel moeten scrollen. De internetgebruiker van heden is dan ook gewent aan het scrollen over een pagina, een one pager speelt hier op in.

Voordelen one page website

  • Er kan eenvoudig door de pagina heen gescrold worden omdat de gebruiker weet dat op deze pagina alle belangrijk zaken staan. De gebruiker hoeft dus niet steeds op een navigatie onderdeel te klikken of sidebar om naar een andere pagina te gaan. Dit is vooral voor smartphones en tablets erg handig.
  • Er kan niet teveel content op een one-pager staan omdat je dan een enorm volle pagina krijgt. De copywriter zal dus keuzes moeten maken in informatie. Hierdoor krijgt de bezoeker vaak alleen de belangrijkste content te zien wat ‘straight to the point is’. Dit zal de gebruiksvriendelijkheid verbeteren.

Nadelen one page website

  • Voor content rijke websites is het niet aan te raden om een one-page website op te bouwen. Alle content moet namelijk wel overgebracht kunnen worden op de bezoeker. Dit betekent niet dat er helemaal geen gebruik kan worden gemaakt van het one-page principe, je kunt gedeeltes, zoals product of evenement pagina een one page look en feel geven. Dit doe je met zogenaamde ‘page jumps’ – bovenaan de pagina staat een inhoudsopgave en hier plaats je links in, als bezoekers op deze links klikken worden ze meegenomen naar dit gedeelte. 
  • One-page websites en SEO? One-page websites hebben een groot nadeel als het gaat om SEO. Bij grote websites met veel pagina’s kan er per pagina een bepaald zoekwoord geoptimaliseerd worden. Hierdoor zullen dit soort websites goed ranken op long tail zoekwoorden. Naast de zoekwoorden kunnen de page titles en de meta-descriptions ook per pagina ingesteld worden. Voor een one-page website zul je hiermee maar één page title en meta-description kunnen invullen.

Een andere punt is het hoge bouncepercentage dat je met een one-page website zult hebben. Dit zal niet goed zijn voor de ranking in Google, aangezien Google waarde hecht aan een lage bounce. Dit geeft namelijk aan dat de website interessant is en dat mensen dus meer willen weten over het onderwerp van de website en daardoor doorklikken. Bij een one-page website zal het bounce percentage 100% zijn. Gelukkig is hier wel wat aan te doen. Je kunt namelijk door middel van javascript ieder gedeelte van de pagina als een nieuw deel rangschikken en dan met behulp van Google Analytics meten hoeveel bezoekers er naar het volgende deel op de pagina gaan. Toch zal dit wel goed ingesteld moeten worden.

Voor wie is een one-page website?

Er zijn tal van situaties waarin een one-page website de ideale keuze is.

  • Bedrijven met een traditionele website, met meer pagina’s kunnen gebruik maken van een one-page website om bijvoorbeeld een nieuwe product te presenteren. Je kunt dit plaatsen onder een marketing one-page website.
  • Portfolio’s of je curriculum vitae kunnen op een one-page website mooi onder de aandacht worden gebracht. Het gaat er bij dit soort websites vaak niet om dat ze hoog scoren dus je hoeft je dan niet druk te maken over SEO.
  • Evenementen websites zijn ideaal voor een one-page website aangezien dit soort websites vaak een tijdelijk karakter hebben en de look en feel erg belangrijk is.
  • Grote websites die een gedeelte van hun traditionele website ombouwen tot een one-page website. Je kunt hier denken aan een blog of productpagina. 

Om je een indruk te geven van een paar succesvol one-page websites:

Conclusie One page website

One-page websites kunnen een goede keuze zijn, maar het is wel afhankelijk van het doel. De nadelen zijn vaak te groot om volledig over te stappen op een one-page website, SEO is dan vaak de spelbreker.
Voor het generen van meer is een one-page website in ieder geval wel een goede keuze en je kunt er meer beleving in kwijt. Als je met WordPress werkt heb je in ieder geval genoeg keuze qua templates en plug-ins. Wil je een one-page website laten maken, kijk dan eens op één van deze websites:

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: