Social media strategie zzp en mkb

Social Media strategieën voor MKB’ers en ZZP’ers

Het MKB en het ZZP zitten meestal niet op social media om te pochen met prachtige video’s of om celebrities nauwlettend in de gaten te houden en hier over te posten, nee ze gebruiken voor het genereren van meer business en hier is natuurlijk een strategie voor nodig. Het laatste ontbreekt nog wel eens en hierdoor is de input vaak een stuk groter dan de output. Om direct meer resultaat uit de sociale netwerken te halen wil ik je graag helpen met een paar strategieën die zeker het proberen waard zijn!

Beantwoord vragen

Op internet is er natuurlijk geen tekort aan plekken waar vragen worden beantwoord. Er zijn complete websites die zijn ingericht voor het beantwoorden van vragen (Ask, Quora) maar op social media worden ook enorm veel vragen gesteld. Op Facebook zijn veel communities te vinden waar veel interactie plaats vindt. Als jij de expert ben in jouw vakgebied dan kun je dit uitstekend tentoonspreiden in deze community’s.

Zoals altijd is het belangrijk dat je dit structureel doet. Als je bijvoorbeeld elke ochtend 15 minuten de tijd neemt om vragen te beantwoorden, dan kun je snel autoriteit opbouwen.

Creëer relevante en bruikbare content

Als je wilt dat mensen je gaan volgen, dan is het belangrijk dat je relevante en bruikbare content plaatst. Enkel strooien met aanbiedingen en agressieve verkoop gedreven content geeft je op social media vaak niet het gewenste effect. 

“Je publiek is alleen geïnteresseerd in content dat bruikbaar is voor henzelf”

Richt je strategie in op het helpen van je doelgroep en ben spaarzaam met zelfpromotie.

In de praktijk betekend dat je af moet stappen van promotionele content en deze moet herinrichten naar gebruikers vriendelijke en kwalitatief goede content. Het is natuurlijk moeilijk om objectief naar je eigen content te kijken, maar probeer het wel – zou jij je eigen content delen of liken?

Zoek direct contact met prospects

Je kunt wel zeggen dat 1 op 1 marketing op dit moment een trend is en naar mijn idee is dat een goede ontwikkeling. De ouderwetse massamedia voert natuurlijk nog de boventoon, maar de conversies zijn natuurlijk veel hoger bij de 1 op 1 methode omdat het veel beter gepersonaliseerd is en de prospect zich direct aangesproken voelt.

Met de komst van social media is het een stuk eenvoudiger geworden om 1 op 1 marketing toe te passen. Je kunt er voor kiezen een persoon direct te benaderen, afhankelijk van je product of dienst kan dit de moeite waard zijn. Als je marge dit niet toelaat en het te tijdrovende wordt kun je er voor kiezen een bepaalde groep te benaderen door bijvoorbeeld personen in een bericht te ‘taggen’ of om te werken met een hele specifieke hashtags.

Quick win : Als je een bericht met een goede engagement op Facebook boost met bijvoorbeeld 20,- euro kan de # hoger komen te staan waardoor je langer en beter in beeld bent met jouw post!  

Twitter kun je ook heel goed inzetten voor 1 op 1 marketing. In het verleden kon je een ‘Direct Messages’ niet langer maken dan 140 tekens, gelukkig heeft Twitter deze restrictie verwijderd en kun je jouw product of dienst een stuk beter presenteren.

Gebruik content van andere in je feeds

Je hoeft echt niet alle content zelf te bedenken en te creëren. Je kunt prima content van andere toevoegen in je feeds, vergeet de auteur natuurlijk geen credits te geven en verrijk de content met je eigen input.

Een prospect kijkt niet direct of de content van jou is of van iemand anders, het moet relevant voor hem of haar zijn. De prospect bekijkt de content op jouw account dus is de kans aanwezig dat hij je gaat volgen ongeacht hoe jij aan de content bent gekomen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je alleen geleende content inzet, hier prikken mensen snel doorheen en zien ze dat je eigenlijk helemaal geen autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Een goede mix die je kunt hanteren is 80% eigen content en 20% geleende content die relevant is voor je volgers.

Gebruik betaalde advertenties

Social media bedrijven zijn commerciële instellingen en dus voor een groot gedeelte afhankelijk van de advertentie inkomsten, wil je snel resultaat dan is het inzetten van betaalde advertenties onontkoombaar.
Sommige marketeers zweren bij Adwords en dit is ook zeker een effectieve manier voor directe verkopen en leadgeneratie, maar ook best kostbaar. Adverteren op bijvoorbeeld Facebook vereist gewoon een hele andere aanpak, maar als je de juiste benadering vindt kan je met een bescheiden budget veel nieuwe leads binnenhalen. De afbeelding hieronder laat duidelijk zien wat het grootste verschil is tussen Facebook en Adwords.

Social Media AIDA model

Op Facebook zit je zoals de figuur hierboven laat zien in de bovenlaag van de AIDA trechter. Op het moment dat je een product directe wil verkopen op Facebook, dan ben je vaak een flink aantal klikken/budget verder. Het is slimmer om met de hulp van Facebook de interesse te wekken en ze te verwijzen naar een waar prospects hun e-mailadres kunnen invullen. Daarna kun je de inschrijvers door de AIDA trechter heen laten lopen. Dit geldt voor Facebook maar hetzelfde principe kun je gebruiken voor andere sociale netwerken.   

Gebruik video’s

Internet gebruikers zijn erg visueel ingesteld, hier kun je op inspelen met goede afbeeldingen maar video’s werken nog effectiever. Door de combinatie van beelden en geluid kun je jouw doelgroep met één video overtuigen van je autoriteit en ze direct aanzetten tot actie.
Youtube, Facebook, Twitter en Instagram zijn goede platformen om regelmatig video’s op te plaatsen. Vaak is de grootste stap om het ook daadwerkelijk te doen ; onzekerheid, is het wel goed genoeg en wordt ik niet afgebrand door mijn volgers. Deze angst is vaak onterecht en kleine foutjes maken je menselijk en authentiek.

Je kunt verschillende type video’s inzetten, een aantal voorbeelden:

  • Explainer video’s over bijvoorbeeld software
  • Een nieuwe techniek die heel goed voor jouw heeft gewerkt
  • Een interview met een autoriteit op zijn of haar gebied
  • Een video verslag van bijvoorbeeld een beurs
  • Een introductiefilmpje van je bedrijf ( Wat is goede informatie voor je volgers)

Consistentie is zoals bij elke strategie “key” voor succes.

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

Leave a Comment: