Door Stijn | Ondernemen

USP Betekenis - unique selling point

USP betekenis? – lees het hier en past het toe

USP betekenis ( Unique selling Proposition ) uitgelegd en toegepast met voorbeelden uit de praktijk. Als ondernemer moet je in veel gevallen producten of diensten aan de man brengen. Er zijn vast ook in jouw markt concurrenten, op welke wijze onderscheid jouw bedrijf zich van deze concurrentie.

Afgelopen jaren heb ik enorm veel ondernemers gesproken die eigenlijk nooit goed hebben nagedacht over hun onderscheidend vermogen. Als ik ze dan wees op de waarde van goede USP’s krabde ze zichzelf vaak achter de oren en gaven toe dat ze er te weinig aandacht aan besteed hebben en niet precies bekend waren met de betekenis van USP.

Een gevolg van te weinig aandacht aan je USP’s besteden kan zijn dat je een prijsvechter wordt, omdat dat jouw onderscheidend vermogen is, alleen gaan lang niet alle mensen voor de goedkoopste aanbieder. Dus als je de koopjesjagers uit bijvoorbeeld je webshop wilt weren moet je wel andere voordelen aan de klant bieden zoals uitstekende service.

USP betekend voor de grote bedrijven:

BMW: “De ultieme rijders machine”

Domino’s: “Verse en warme pizza’s binnen 30 minuten geleverd anders krijg je hem gratis”

M&M: “Smelt in je mond niet in je hand”

De slogan en de UPS betekenis kunnen dicht bij elkaar liggen maar zijn niet het zelfde. Een slogan trekt aandacht en je USP’s moeten er voor zorgen dat je gaat verkopen. Eigenlijk is Domino’s uit de voorbeelden van hierboven het meest concreet en verkoopgericht. Als ZZP’er of MKB’er zou ik het persoonlijk ook zo concreet mogelijk houden om de kans op een actie van de bezoeker te vergroten.

Dus wat betekend USP voor jouw bedrijf?

Om je op weg te helpen bij het formuleren van goede USP’s kun je antwoord geven op de volgende vragen

  • Wat maakt jouw uniek?
  • Wat is voor potentiële klanten het voordeel om met jou te gaan werken?
  • Welke garanties geef je? (zie Domino’s)
  • Welke bezwaren krijg je vaak te horen? Teckel deze in een USP. ( Als je een webshop in kleding hebt en mensen twijfelen of jouw product de goede pasvorm heeft, dan kun je bijvoorbeeld kosteloos retourneren aanbieden)

Nu je goede USP’s hebt geformuleerd moet je ze natuurlijk wel onder de aandacht brengen – dit betekend niet dat je ze ergens weggemoffeld op je , nee je moet er trots op zijn en ze een prominente plek geven. Op Twitter, Facebook en LinkedIn kun je ze ook plaatsen wat weer zorgt voor consistentie, erg belangrijk voor hoge .

Succes met jouw USP’s. Ik hoop dat je de USP betekenis beter begrijpt en mocht je onzeker zijn over de door jouw geformuleerde USP’s? Zet ze even in het reactieveld, ik geef je graag advies!

volgen

Over de auteur

Hoe snel je in deze tijd de juiste doelgroep kunt bereiken voor je product of dienst vind ik fascinerend. Hoe je vervolgens je doelgroep benaderd en omzet in een klant of fan is geen exacte wetenschap, maar als je de juiste snaar raakt kan het resultaat overweldigend zijn. Ik hoop dat mijn methodes en de software die ik gebruik ook voor jou het verschil gaan maken.

Laat een reactie achter:

(1) comment

[…] Knol : Zo op het oog een redelijk normale jonge ( wellicht wel zijn USP ), maar met een ongelofelijk succesvol YouTube account. Meer dan 1 miljoen subscribers en een nieuw […]

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: